2015. november 22., vasárnap

Sivatagi erődök Iránban

Kermánban sem találtunk túl sok vega kaját, de szerencsére a szállásadónk vegán és az ő hűtőjében meglapult egy-két finom falat. A város igazándiból semmi extra. Van pár klassz mecsete, egy mindig nyüzsgő látványos bazár, viszont a környéken akad több érdekesség, ami idecsábított minket.

A távolságok nagyok, buszok pedig nem túl sűrűn indulnak, ezért ismét a taxit kellett választanunk. A srác akit találtunk, becsületesnek tűnt, viszont nem beszélt angolul. Nem akart fix árát adni, hanem ragaszkodott a kilométerpénzhez. Kiszámoltuk, hogy picit több mint 2000 Ft-ért visz el hármunkat a 40 kilométerre lévő mahani mauzóleumhoz. Onnan meg majd megoldjuk valahogy.

Az épületbe ő is velünk tartott és az egyik turistacsoport vezetőjét megkértük, hogy tolmácsoljon nekünk. Végül lebeszéltük, hogy elvisz minket a másik két helyre és visszahoz Kermánba fix áron. Kialkudtam az árat és kezet is adtunk rá. Miután körbejártunk mindent, megcéloztuk a mahani perzsa kertet. Benéztünk, de aztán nem mentünk be. Megnéztük a neten a képeket és láttuk hogy jól döntöttünk:pár medence szökőkúttal és néhány lombos fa.

Bíztunk benne, hogy a következő megálló jobb lesz.
És igen. Rayen nagyon bejött mindhármunknak. Felmásztunk az egykori erőd falára és onnan fotózgattunk.

A kastély és benne lévő épületmaradványok közel ezer évesek, de már 150 éve nem lakják őket. A legtöbb helyen állnak még a falak és néhol a tetők is megmaradtak.

Miután megjöttek a Nekkermanosok és elkezdtek körülöttünk nyüzsögni, visszamentünk az utcaszintre és onnan szemrevételeztük az épületeket.

Lentről nem volt annyira frankó, mert csak a falak útvesztőjét láttuk, ezért inkább felmásztunk a citadellára. A Nekkermanos persze innen sem hiányoztak, de a terület nagysága elnyelte őket.

Kellemesen elidőztünk az ódon falak közt, majd visszatértünk az autóhoz és mentünk Bamba, ami Unesco világörökség és a világ legnagyobb vályogból készült épülete. Sajna a 2003-as földrengés erőteljesen megtépázta, na de azért így sem rossz.

Sok turista nem is jön el ilyen messzire (Kermántól 220 km), hanem megnézi Rayent és megy tovább. Mi nem bántuk meg, hogy láthattuk, mert így is nagyon impozáns. Meg hát köszönet a nemzetközi összefogásnak és a hazai építészeknek, akik igyekeznek visszaállítani az eredeti állapotot.

Iráni utunk során többször észrevettük, hogy követ valaki, akinél jellemzően aktatáska volt. Néha meg is szólított, kérdezett pár dolgot és továbbment. Itt Bamban is volt ilyen érzésünk. Sőt a sofőrünk is kicsit gyanús lett, hogy mindig pont akkor kezdett el telefonálni, amikor megérkeztünk valahová. Sok helyre követett és titokban fotózott is. Többen mesélték, hogy rengeteg a besúgó az országban, lehet minket is ők figyelnek.  Még ha így is volt, nem zavart nagyon és jókat fotózgattunk.
A kétezer éves épületegyüttes területén egykoron több tízezer ember élt, de mára csak tízen, ha itt bóklászhattunk.  Természetesen a terület nagy része le van zárva és bármikor próbáltam csibészkedni, a sofőrünk már ott termett és egyből rám szólt. Mondom én, hogy gyanús a fickó. Kicsit több mint fél óra alatt körbejártuk a bejárható részeket és tűztünk vissza Kermánba.
Reggel a szállásunkon kaptunk egy névjegykártyát, amin az egyik itteni túravezetőnek a neve állt. Felkerestük a székhelyét, a bazárban teázóként működő ex-török fürdőt.

A bejáratnál ki volt téve a névjegye és a kérésünkre egyből felhívták. Mr. Vattani még a sivatagban volt, de megbeszéltünk vele a 19:30-as találkát a teázóban.  Addig elmentünk vacsorázni. Szerencsére nem kellett sokáig keresgélni, mert a bazár szélinél ráakadtunk egy McDonalds logót koppintó helyi gyorsétteremre, ahol találtunk falafelt. Pillanatokon belül leadtuk a rendelést és farkaséhesen vártuk a kiérkező kajákat. Nem mondom, hogy frankó mindennap falafelt enni, de ha nincs más. Kicsit bóklásztunk még a bazárban aztán mentünk a Vattani féle találkára. Jött is a jóvágású, középkorú, elegáns úriember és miután megtudta, hogy kaja szinten nem terem itt nekünk babér, pár perc beszélgetés után meghívott az otthonába. A bazár szélén vettünk padlizsánt, paradicsomot és fűszereket. A főutcán Hossein leintett egy taxit és hamarosan megérkeztünk hozzá. A teraszon levettük a cipőnket és leültünk a nappaliba. Feltette forrni a teavizet és nekilátott zöldségragút főzni, minket pedig befogott krumplit pucolni. A vacsi lassan készült, de megérte kivárni. Addig Hossein szépen lassan bő lére eresztve mesélt az életéről, mi pedig figyelmes hallgatóság voltunk. Több mint 40 éve foglalkozik turizmussal, eleinte segéd volt, majd pár év alatt megtanult angolul és túrákat vezetett. Később pedig saját céget alapított, sivatagi és hegyi túrákra specializálódva. Ő 50 dollárt kér fejenként a sivatagban alvós túráért, ami tízzel kevesebb, mint a szállásunkon.
A zöldségragú nagyon finomra sikerült, a padlizsánon, paradicsomon és a répán kívül még birsalma is került bele, ami kellemes pikáns, savanykás ízt adott az ételnek. Ja mellesleg Jalal a szállásadónk, jó barátja Hosseinnek és a vacsorából neki is vittünk haza.

Kora délután indultunk a sivatagba és két óra autózás után érkeztünk meg. Útközben kopár sziklás kősivatagban autóztunk, amit később hegyek váltottak fel. Majd megálltunk az egyik oázisban lévő karavánszerájnál. A roskadozó falak még állnak, de az udvara tök üres és kb. a legjobb benne a kilátás a fal tetejéről.

Kiláttunk és tűztünk tovább Kalutba, ahol várkastély formájú sziklaformációkat alakított ki a természet. Leparkoltunk és szabadon bóklászhattunk estig a sivatagi sziklák között. Az idő múlásával a lemenő nap fényében a sziklák is kezdtek egyre vörösebbek lenni.

Megjött kétmaréknyi turista és meglepetten hallottam egy ismerős hangot. Zsombor volt, az Eupolisz egyik túravezetője, aki a csapata előtt eljött még a sivatagba naplementézni egyet.

Hosszasan beszélgettünk, aztán közben ránk esteledett. Ő 4 orosszal és egy svéddel utazott, de menniük kellett a szállásukra. Minket az autónál várt a leterített gyékényen a tea és a felszeletelt dinnye. Amíg vártuk a vacsorát, elővettük a bazárban vásárolt magokat és a datolyát. Nem kellett volna. Az egyik datolya sikeresen lehúzta a fogaimról a hidat. Még jó, hogy nem nyeltem le. Már épp kibosszankodtam magam, amikorra elkészült az étel. A vacsit reggel megfőzte Hossein és már csak meg kellett melegíteni. Leginkább a mi paprikás krumplinkra emlékeztet csak kicsit íztelenebb. A sofőrünk sajna nem beszélt angolul, ezért nem tudtunk vele egyeztetni, de hamarosan kiderült, hogy itt fogunk aludni. Elpöfékeltünk vele egy pipát és néztük a csillagos eget. Nagyon jó. Lefekszel háttál a gyékényre és klassz meleg a talaj, körbe vesz a csend és fölötted mindent beborít, a fényszennyezés nélküli csillagos ég. Miután beteltünk a látvánnyal, magunkra terítettük a hálózsákot és alváshoz készültünk. Csak hogy Ali hamarabb bealudt és veszettül húzta a lóbőrt. Bevallom nem voltam jófej, de muszáj voltam felébreszteni és kilakoltatni mindnyájunk érdekében. Igyekeztem diszkréten világítani, szegény nem értette mi van, de kézzel-lábbal elmutogattam, hogy mennie kell. Segítettem összeszedni a cókmókját és hallótávolságon kívülre költöztetni. Éjjel feltámadt a szél és bebújtunk a hálózsákokba, amikor pedig meghallottuk a sakálüvöltéseket, a cipzárt is behúztuk. Reggel magunktól ébredtünk, ezért úgy gondolom, nem vette nagyon zokon a költöztetést. Kaja előtt bóklásztunk egyet, aztán jött a szokásos száraz kenyér, fetasajt és paradicsom kombó.

Visszaültünk az autóba és Ali kitett minket Kermánban a buszállomáson. Indulás előtt belefért még egy kávé. Csodák csodájára itt volt. Már Yazd felé robogtunk a buszon, amikor feltűnt, hogy nem a híd az egyetlen veszteségem: a fejlámpám is a kocsiban maradt.