2014. január 8., szerda

Rafting a Zambézin

A határátkelésünk mókás volt. Kiszálltunk a truckból, bementünk az irodába, megkaptuk a kilépő stemplit és séta. Na, de az Okavango állta az utunkat. Komp természetesen van, de csak zambiai kacsáért hajlandó átvinni.

Végül a másodikra felszálltunk és már csak a folyam közepén derült ki, hogy csak botswanai pulánk van. Természetesen meggyőztük a révészt és mivel jegyet sem kértünk, ezért ő boldog mosoly keretén belül gazdagabb lett némi pulával. Kikötés után 10 perccel már az útlevelemben volt a vízum és amíg a többiek sorban álltak, addig lőttem 3 taxit. Mindannyian nagyon megbízatóak és segítőkészek, de biztos, ami biztos, azért lefotóztuk a rendszámukat. Ők végig konvojban jöttek és sok mindenről meséltek. A határtól Livingstone 80 kilométerre van. A srác elkérte a szállásunk telefonszámát és kiderítette hol is van. A portánál megvárt minket és egész délután 20 dollárért furikázott négyünket. Ledobtuk a motyókat és  irány a város. Váltottunk kwachát, haraptunk valamit az egyik gyors étkezdében és tűztünk a Viktória-vízeséshez.
This is Africa my friend.

A zuhatag Unesco világörökség, Zambia és Zimbabwe határán várja az idetévedőket. A helyiek Mosi-oa-Tunyának hívják, ami mennydörgő gőzölgést és robajló füstöt is jelent. 1708 méteres szélességével bekerült a Guinness rekordok könyvébe is. David Livingstone, a híres felfedező talált rá, amikor a Zambézin hajózott lefelé és az angol királynőről nevezte el. A közeli város pedig az ő nevét viseli.
Vízesés nem igazán volt formában, szinte minden zuhatag ki volt száradva és amelyik épp nem, abból is csak csordogált a víz.

Na jó, így sem rossz,

de hát az Iguazuhoz képest kutyafüle.

A vízesés körüli erdőn is látszott a szárazság, szinte minden fának le volt hullva a levele. Ettől függetlenül tetszett a hely. Az egyik pontról megláttuk a hidat, ami a határ Zambia és Zimbabwe között.

-          Nézzük meg – javasolta valaki a csapatból.
10 perc séta után termetes páviánokat fedeztünk fel az út szélén, amint épp felkapaszkodtak az ott parkoló teherautóra és a platóján garázdálkodtak.

Megtartottuk a tisztes távot a méteres állatoktól és haladtunk tovább. Aztán jött ő. No Comment.

Ahhoz, hogy a hídra felmehessünk, kell kérni a határállomáson egy cetlit. Tök ingyenes ezt elveszi a kapus és már mehettünk is.
A híd egyébként otthont ad mindenféle extrém sportoknak: bungee jumping, hinta, flying fox, stb…
Épp ugrásra készült egy szöszi, sokáig filozott, tervezgette, töprengett de végül még sem ugrott le. Szívesen ugrottam volna, de a 90 dolláros árat nem az én pénztárcámhoz mérték. Így hát csak fotóztunk és

visszamentünk a szállásra.

Reggel a csapat másik fele is megérkezett, kipakoltuk a truckból a cuccainkat és elbúcsúztunk Trymoretól és Rangától. Mi azt terveztünk, hogy keresünk valakit, aki elvisz minket az Ördögök Medencéjéhez (Devil’s Pool). Lett is egy nagyon laza fickó. Elvitt minket a vízeséshez és a megkérdezte, hogy tud-e valaki vezetni. Big Daddy bólogatott. A tag a kezébe nyomta a kulcsot és közölte, hogy ő most lelép, mert randija van. A kocsit használjuk bátran, itt van pénz, ezt tankoljuk bele és este érte jön a szállásunkra. Nagyot néztünk és jót röhögtünk. Végül megtalált minket az egyik biztonsági őr és fejenként 20 dollárért elvitt volna minket. Mivel heten voltunk kicsit sokalltuk az összeget. Bemondtuk neki a felét. Ő ingatta a fejét. Otthagytuk és mentünk magunktól a medence felé. Persze az ösvényről nem léphetsz le és pillanatok alatt kiszúrtak minket. Jött is rohamtempóban a fegyveres őr. Aztán a tarifa már 25 dollár lett volna és ment a cigánykodás, utána már 30-at akart és így tovább. Ezt a fajta lehúzást eszünk ágában sem volt támogatni. Beültünk a kocsiba és Big Daddy kente neki rendesen. A kézműves piacnál tettünk egy fékpróbát és megtudtuk, hogy 1 zsiráf, 7 kacsa, ami pedig 3 banán. Hát így van ez Zambiában.

Big Daddyvel már nagyon vártuk a másnapi raftingot a Zambézin. És felvirradt a reggel. Jöttek értünk, megtartották az eligazítást és irány a víz.

A csoportból csak mi ketten mentünk és a hajónkba kaptunk még 3 csajszit. Az egyik ausztrál, a másik amcsi, a harmadik pedig angol. 5 ember, 4 ország, 3 kontinens. A vízesés mellett szálltunk be a hajókba és gyakoroltuk az evezést. Majd indulás és sodródtunk lefelé a hömpölygő folyón.

Ekkor Voster a vezetőnk mindenkit felszólított, hogy ugorjunk ki a csónakból. A víz hőfoka nagyon kellemes és mellény fenn tart mindenféle körülmények között. Az első egy-két zúgót sikeresen teljesítettük, de aztán jött a Stairway to heaven, na itt akkorát borultunk, mint a ház.

Ami önmagában nem gáz, csak hogy én bal elől ültem és végig kapaszkodtam a hajó kötelébe. Nem kellett volna.

Beestem alá és magával vonszolt hosszú-hosszú ideig.

A hajó alatt volt légüres tér, csak hát egy négyes-ötöserősségű zúgón lefelé haladva jön szembe a víz. Próbáltam levegőt venni, de abban a pillanatban már nyeltem is a vizet. Nem maradt más hátra, mint hogy lebukjam és kiússzak a hajó alól, ami mellényben nem egyszerű. Végül valahogy sikerült. Feljöttem a felszínre, levegőt akartam venni és újra nyeltem a Zambézi vizét. Emlékeim szerint, még egyszer bekerültem a hajó alá, de aztán elfogyott a zúgó és könnyebben kijöttem. Közben persze a hajók mögött járőröző kajakosok már kerestek. Besegítettek a hajóba és száguldoztunk tovább. Ebéd előtt sikerült még egyszer beborulnunk, de akkor már jól estem.

Hát igen nehéz így megtartani a hajót, hogy csak öten ülünk benne. Voster valahogy mindig megúszta a borulásokat, iszonyatosan profin navigált és mire mi a felszínen voltunk, ő már a hajóból vigyorgott. A tizedik zúgó után megálltunk ebédszünetre. Kaptunk szendvicseket és szörpöt, na meg két hollandot a hajónkba. Velük már nehezebbek voltunk és nagyon jól is eveztek. A következő 15 zúgóból már csak egyszer szálltunk el. Voster kéjes mosollyal közölte, hogy most jön a Három Nővér, a nehézségük 3, 4, 4 aztán az anyjuk ami ötös okozat. Viszont profi csapatunk borulás nélkül megúszta.

A másik csapat már nem volt ilyen sikeres, ők az egyik nővérnél beestek a vízbe és nem volt idejük visszaszállni. A hajójuk fejjel lefelé volt és csak arra tudtak ráhasalni, de derekasan végigjöttek. A folyó hamarosan kicsit csendesebb lett, párszor kiugrottunk a hajóból a hármas zúgókat úszva teljesítettük. Többször láttunk a parton krokodilokat is, de ők nem annyira őrültek, hogy ilyen sodrás mellett beússzanak. Na meg hát, mint tudjuk vegetáriánusok, csak halat esznek. Eljött az idő Voster integetett, hogy jöjjünk vissza. Beszálltunk és közölte, hogy most jön az ő kedvence a Mosógép, vagy ahogy ő hívja, Popcorn. Kajánul röhögött és közölte, hogy úgy fogunk pattogni, mint a kukoricák a mikróban. És mennyire igaza volt.

A csoport fele kipattogott, Big Daddy és a holland papa bent maradt. A húszas után már csak lightosabb szakaszok jöttek, de ezt is nagyon élveztük.

A végén kiszálltunk a hajókból és felvonóval vittek fel a dombtetejére. A folyóparti lodgeban kaptunk még főtt kaját és levetítették a borulásainkról készült filmet. A túra 150 dollárba került, de bőven megérte az árát. A filmet és a képeket még plusz 90-ért adták, de hála Big Daddynek nekem is megvan és így most, ti is láthatjátok.
Csak erős idegzetűeknek!!!
Viszont még nem volt kész. Megbeszéltük, hogy a céges sofőr hazavisz minket, felkapjuk a cuccunkat a portán és visszahoz. Ja igen, mert azt nem írtam még, hogy a hosszabbítós csapat már Zimbabwéban van. Így is lett visszahoztak, de még mindig kellett várnunk a filmre. Közben besötétedett, de persze akadt ember, aki elvitt az öt kilométerre lévő határhoz. Minden flottul ment és 8 felé átértünk a kempingünkbe, ahol a medence partján borozgattunk késő estig.