2016. június 14., kedd

Hondurasi napok

Salvador határos Hondurassal, de a leggyorsabb út Copánba, Guatemalán keresztül vezet. Egy dollárból eljutottunk a határhoz (70km), beléptünk Guatemalába és ezúttal megúsztuk a fizetést. Korábban Mexikó felől jöttünk és levettek minket 10 dolcsira, itt nem.

2 busz és 3 óra utazás után érkeztünk a Hondurasi határhoz. Itt már fizetni kellett guatemalai kilépési illetéket (10Q = 700 Ft) és hondurasi belépőt (70 lempira = 840 Ft). A papírmunka után beütötték a stemplit, felszálltunk a közelben parkoló mikrobuszba (20L=250 Ft) és 45 perc utazás után megérkeztünk. Copán elbűvölő kisváros, földszintes, műemlék épületekkel, kávézókkal és macskaköves utcákkal.

Talán 100 métert sem sétáltunk, amikor őszülő hajú, kedves mosolyú, bácsika szólított meg és ajánlgatta a szállását. A szoba ára 15 dollár, wifivel, meleg vízzel és kocsival ingyér elvisz minket.
Nosza, lessük meg.
A szoba kicsi, de tiszta és csendes helyen van, pár saroknyira a központtól. Nyomban ki is vettük. Az utcákon nincs túl sok turista, de tuk tuk, annál több.

A kaja itt sem olcsó, és a választék az eddiginél is siralmasabb. A kedvencem a hondurasi reggeli, ami teljesen megegyezik a hondurasi vacsorával. Rántotta, bab, sült banán, sajtkrém, ami egyébként majonéz és tortilla.
Éljen!
A kaját 1500 Ft alatt, nem nagyon lehet megúszni és erre még rájön a 15 %-os adó. Hát, ha ez így folytatódik, akkor hamar feléljük a készpénz tartalékainkat.

A várostól 1,5 kilométerre vannak a maja birodalom legjelentősebb romjai, amit nem szerettünk volna semmiképp kihagyni. 20 perc séta vagy 20 lempiráért (250 Ft) elvisz a tuk tuk. Gondolkodtunk a belógáson, de kicsit macerás. Megoldható, de két kerítésen kell átmászni és utána még egy kis kommandó. Mi úgy voltunk vele, hogy számunkra megéri a belépő, ezt a befektetést (230L = 3000 Ft).
A bejáratnál a fákon, hatalmas arapapagájok rikácsoltak.

A madarak nappal kint repkednek és ricsajoznak, éjszakára viszont becsukják őket, de mivel kapnak kaját, eszükbe sem jutni elrepülni.
Az erdős környezetben levő romok nagyon impozánsak és ráadásul még a tömegturizmus sem lepte el.

Az eddig látott romvárosokhoz képest, itt meglepően sok faragott oszlop és dombormű található.

Na és persze ezek a csodálatos óriási arapapagájok is rajtuk ücsörögnek.

Körbejártuk a főtéri szobrokat, felmásztunk a dombra, és élveztük az egész területet magába foglaló kilátást.

Az épületek is látványosak, de a közöttük levő 30-40 méter magas ceiba fák jelentően növelik a látványt. Az épületek alatt van egy néhány száz méter hosszú kazamata rendszer ahová, ha fizetsz még pár ezer forintot, akkor beléphetsz, de miután megnéztem a neten a képeket róla, valahogy nem keltette fel az érdeklődésemet. Nagyjából olyan, mint ha szűk dohos földalatti pincékben bóklásznék. Viszont ha jártál ott, megírhatnád milyen volt.

A romok után a közeli arapapagáj parkot (Macaw Mountain) céloztuk meg.
Elég volt kívülről látni, hogy ne akarjunk bemenni. A bejárat mellől átláttuk a terület egy részét, de szabadon repdeső madarakat nem láttunk, csak ütött-kopott kalitkákat. A parkban hatalmas a szárazság, a fák ledobálták a levelüket és minden tiszta porosnak tűnt. A pénztárnál érdeklődtünk, hogy szabadon repdesnek-e papagájok, de mindig kitértek a válasz elől. Az idős amerikai tulajjal is találkoztunk, de ő sem tudott meggyőzni arról, hogy be kéne fizetnünk a 10 dolláros belépőt. Ha szereted az olyan helyeket, ahol a kalitkából kiveszik a madarakat, felteszik a válladra, fejedre,stb, akkor itt a helyed.
Szép dolog, hogy láthatsz itt sokféle arát, de nem ilyen körülmények között. Ilyenkor merül fel bennem a kérdés, hogy megéri-e így tovább élniük. Védett helyen vannak ugyan, csak épp a szabadságuktól fosztják meg őket.

Az útikönyv nagyon ajánlotta Gracias városát, csak azt nem tudom miért.
Copánban kisétáltunk a városszéli buszállomásra, ahol épp kiscsibéket árultak.

Ellenálltunk a kihívásnak és beültünk a mikrobuszba, ahol két langaléta, vigyorgó hollandussal ismerkedtünk meg. Pár hónapig lavíroznak a térségben és mint minden holland, ők is lazák és nagyon kommunikatívak voltak. Bepréselődtünk a szűkre szabott ülésre, néha a kezünkbe vettünk pár gyerkőcöt és több átszállással haladtunk Gracias felé. Hondurasban jó és olcsó a tömegközlekedés, csak általában nem hosszú távú, hanem csak egyik várostól a másikig tart. Persze mehetsz drága pénzért, kényelmes turistás busszal, de nem erre vágytunk. Legalább háromszor kellett átszállni, hogy eljussunk a 180 km-re lévő városba, de végül még világosban megérkeztünk.
De minek?
Aranyos kisváros ez a Gracias, de a főtéren kívül, semmi nincs itt.

Holland barátaink két éjszakát terveztek, de miután látták, hogy felesleges időpazarlás lenne, reggel ők is velünk tartottak. Azért biztos, ami biztos alapon a szállásunk előtt leintették a platós rendőrautót, akik örömmel kivittek minket a buszállomásra. Így legalább nem kellett gyalogolnunk.
A következő állomásunk a Yojoa-tó, amit szintén nagyon magasztalt a Lonely Planet.
Na ide se jönnék vissza.
Mindenki szerint a legjobb szállás a D&D Brewery, ahol állítólag nagyon finom házi sört főznek. Leszálltunk a buszról és mielőtt a tuk tukos hiénák megtaláltak volna, platós járgány fékezett mellettünk és ingyen elvitt a közeli sörfőzdébe.
10 perc utazás után beléptünk a kertbe és teljesen más világba csöppentünk. Lugas, virágok, függőágyak, medence és sok amcsi turista.
A recepción az első kérdésük volt, hogy van-e foglalásunk. Persze nem volt, de azért lett szoba.
Az étteremben érződött, hogy igen turistás helyen vagyunk és a ceruza is vastagon fogott, nem csak az ételek voltak drágák, de még rájött 15 % adó + 10 % felszolgálási díj, ami nem kötelező, de valahogy a végén mégis mindig ráakarták számolni a végösszegre.
A házilag főzött söreik nem voltak rosszak, de itthon ezer forintért azért komolyabb minőséget kapni.
Este volt tábortűz és körülötte bandáztak a turisztok és mesélték egymásnak a jobbnál jobb történeteiket. Megnéztük a faliújságon, hogy mit is lehet itt csinálni.
Lehet kajakot bérelni, vízesést nézni vagy madárlesre menni. Kiválasztottuk a madárlest.
Kora hajnalban indultunk. Meglepő módon a sok utazóból senki sem jött a túrára. Kisétáltunk a vezető házához, ott kaptunk kávét és beszálltunk a ladikba. Ez a tipikus madár nézegetés, ahol nagyon lassú tempóban fáról fára átvizsgáljuk, hogy hol milyen madár lakik. Láttunk a kolibriktől kezdve a kócsagig rengeteg madarat, de mindegyik nagyon messze volt még távcsővel is. Kinéztünk a tóra, ott sem volt túl nagy vízi élet (számunkra), de legalább láttuk, hogy annyira nem különleges, hogy drága pénzért kajakot béreljünk.

A több mint 3 órás túrán rá kellett jönnöm, hogy ez a madarazás nem az én világom, főképp, hogy pár napja arapapagájokat láttunk testközelből. Viszont a vezető és a társa nagyon élvezte. Látszott az arcukon a boldogság, amikor megpillantottak valami ritka madarat. Hondurasban több mint 300 fajta madár lakik és ezek java része, itt a tavon is megtalálható. Az érdeklődők rengeteg pénzt fizetnek, hogy valami ritka, de nem túl látványos madarat meglessenek, ami hiányzik a gyűjteményükből. A srácok is pipálgatták a határozóban, ha valami nekik új madarat láttak a távcsőben. A madarak után megreggeliztünk és felkerekedtem a közeli vízeséshez. Kiálltam az útszélére stoppolni, de forgalom nem nagyon volt. Jött egy taxis, lefékezett mellettem, benéztem az ablakon többen ültek már bent és a rám eső rész talán 200 Ft volt. A városból épp indult a busz, amin több arcot felismertem a szállásunkról, természetesen mindenki a vízeséshez ment.
A buszmegállótól még két kilométert kellett sétálni tűző napon, a poros úton. Kifizettem az 1000 Ft körüli belépőt és lenéztem a vízeséshez. A 43 méter magasról lezúduló vízesést, szép üde zöld erdő veszi körül, de utunk során annyi hasonlót láttam, hogy ez már nem volt rám túl nagy hatással.

Eddig nem nagy szám ez a Honduras, lássuk mi van még itt.
A tengerparti Tela város közelében van még valami botanikus kert, ahol több mint 600 féle gyümölcsfa és különleges növény is lakik.
Leugrottunk a buszról és beköltöztünk egy komfort nélküli szedett-vedett szobába, mondván úgy is csak egy éjszakát töltünk itt. Mivel már jócskán benne jártunk a délutánban nem tököltünk a buszos verzióval, hanem behuppantunk egy taxiba. Mint kiderült nincs is busz, és az utolsó 4 kilométeren még aszfalt sincs. A 3000 Ft-os belépőt még a bekötőút elején beszedik és adnak hozzá valami haszontalan brossurát is.
Hát a park sajna nem tartozik a látványos botanikus kertek közé, amiért megéri bármennyit is utazni. A bejáratnál levő bambuszerdő szép, de a többi része nem üt nagyot.

Nekem kertészként érdekes volt látni mangosztán és rambután erdőket, de virágos növény vagy más egyéb látványosság nincs.

Este még lenéztünk a tengerpartra. Nem rossz, nem rossz, de reméljük, hogy Roatán és Utila szigete látványosabb lesz.