2016. március 19., szombat

Yucatán-félsziget : avagy Kuba után tiszta Amerika

Kuba után a Yucatán-félsziget  óriási kontraszt, az ember csak kapkodja a fejét.
Cancunban landoltunk és mivel sokalltuk a Playa del Carmenbe tartó buszra 3000 Ft-ot, inkább a stoppolás mellett döntöttünk és milyen jól.

Negyed órán belül Tulumba tartó szörfös srác kocsijából bámultuk a mexikói valóságot.
3-4 sávos autópályák, vadi új kocsik (szinte mind fehér), hatalmas amcsi kamionok, óriási benzinkutak szupermarketekkel. Amíg Jose tankolt, addig benéztünk a közértbe.
Minden hatalmas.
A Cola 3 literes, a chips 170 grammos és a kávénak csúfolt barnás lötty fél literes. Az árak hasonlóak, mint náluk vagy talán még olcsóbbak is. A választék mindenből szédületes.
Na és ezek a sörök szenzációsak, az egyik citromos-sós, a másik pedig csípős paradicsomszószos.

A közért előtt 2 ATM, az egyik pesót, a másik dolcsit ad.
Hát igen ez már nem Kuba.
Vettünk inni és visszaültünk az autóba. A pályán méterenként kiírások, mi, merre, hány kilométer. Minden kanyar előtt tábla:
Vigyázz veszélyes kanyar.
Ha leakarsz térni a pályáról, már kilométerekkel korábban tábla jelzi, hogy egyszer csak jön az elágazás. Mielőtt letérnél legalább ötször figyelmeztetnek.
Playa Del Carmen belvárosában szálltunk ki és a PlayaHostelt néztük ki éjszakára.
Jó kis hely függőágyakkal, kanapékkal, kerti partival és medencével.
A recepciós csaj örömmel hallotta, hogy magyarok vagyunk, mert tavaly járt nálunk, sőt magyar pasija is volt és nagyon bejött neki Budapest.
Megértem, mi is szeretjük.
Mivel a fotómasinám Kubában tropára ment, szereznem kellett helyette másikat.
A hostel közelében több szupermarketben és fotósboltban is jártunk, de végül találtam 1000 pesóért (20 000 Ft) használt gépet, ami 5 méterig vízálló.
Maga Playa del Carmen nem nagy durranás, tipikus Karib-tengeri üdülőhely. Teli amcsikkal, éttermekkel, bárokkal és üzletekkel viszont nagyon szép a part  és a komp is innen indul Cozumel szigetére.
Aki azt hiszi az amcsikról, hogy kövérek, tuti nem járt még Mexikóban. 100 kg alatti embert ritkán találni, viszont 150-nél nehezebbet annál könnyebben.

Az esti buli hajnalig tartott és a szobánkból mi is végighallottuk a hajnali mámor hangjait, ezért kicsit kábán ébredtünk. Átsétáltunk a komphoz, megvettük a kedvezményes oda-vissza jegyet és már indultunk is. Minden vérprofin volt kitalálva.
Felszállás előtt elveszik a motyót, tesznek rá csomagjegyet és érkezéskor visszakapod.
Útközben végig promó filmeket  vetítettek a szigetről. A sziget legfőbb varázsa a változatos víz alatti és feletti élővilág, ami rengeteg búvárt és természetjárót vonz ide.
Még ki sem érsz a szigetre és töménytelen járműbérlő kínálja szolgáltatásait. Elsőként beköltöztünk a közeli hostelbe és béreltünk mocit.

A 20 dolcsis árba belealkudtuk a biztosítást és 10 perc múlva már észak felé száguldoztunk. Azúrkék víz, fehér homok és néhány pálmafa a bároknál.

Nem rossz, sőt határozottan rendben van. Megálltunk az egyik bárnál, ahol nagy tábla hirdette, hogy itt milyen szuper a sznorkelezés. A széf cirka 20 USD, ezért inkább a moci csomagtartójába pakoltuk az értékeinket. A slusszkulcsot pedig rákötöttem a gatyamadzagomra. Beúsztunk és már tesztelhettem is az új gépet. A végeredményt itt láthatjátok.
Találkoztunk halakkal, kis rájával, víz alatti amforákkal és néhány korallal.

Mentünk tovább és sok szépség várt még ránk.

Az egyik ajándékárus kertjében érdekes tábla jelezte, mi mennyibe került akkoriban, amikor a maják kakaóbabot használtak pénz helyett. Ajánlom figyelmetekbe, azt a sort amelyikből kiderült mennyiért lehetett nőt venni.

A sziget északi részében a víz már sokkal koszosabb és a tenger is viharosabb volt, de a partról jól nézett ki.

A szigeten vannak maja romok és rengeteg hatalmas iguána. Ezek a nagyméretű őskövületek első látásra rémisztőek, de teljesen ártalmatlanok.

A sziget madárvilága is változatos csak sajna a legtöbb messze volt a fotóhoz. Kivéve a keselyűket

és őket.

Viszont a kedvenceink a banditaképű mosómacik voltak. Az aszfaltút végén tábla jelezte, hogy vigyázz velük.

És tényleg.
Megálltunk a sáros út végén a parton és elővettünk egy müzli szeletet. Pár másodperc múlva feltűnt az első útonálló és csak jöttek és jöttek.

A végeredményt a fotó jól illusztrálja.

Már megették az egészet, de csak nem akarták elhinni, hogy nincs több. Miután vagy húszan meresztgették ránk a szemüket és a karmaikat jobbnak láttuk továbbállni.

Este derült ki, hogy a sétálóutcában levő hostelnek magyar a tulaja és a személyzet java pesti. Meséltünk eddigi élményeinkről majd megbeszéltük az esti dumálgatást, de aztán végül korábban bealudtunk. Aki szeretné őket felkeresni itt talál több infót róluk:

Cozumelt elhagyva Playában szereztünk ismét mocit. A kezdeti 40 dolláros amerikai turistás árat lealkudtuk 15-re. A cuccaink javát lepasszoltuk és nyeregbe pattantunk. A mociban csak ezer pár száz kilométer volt és nagyon jól hasított a pályán. Tulum felé rengeteg családos látnivaló van. Delfinárum, kalandpark, vidámpark és sok egyéb, de mi a cenotékra voltunk kíváncsiak.
Az meg mi?
Több infó: itt

Nem apróztuk el, a Tripadvisor tavalyi nyertesével a Kantun-chival kezdtünk.
A beugró kicsit combos (430 peso = 8600 Ft), viszont a látvány a többszörösét is megéri. Az autópálya mellett Tulumtól 20 kilométerre, északra van ez az ökópark. A pályánál van infópultjuk, több nyelven elmesélik mit láthatsz és ha ez sem elég akkor előveszik a prosit. Na ha ezt meglátod tuti be akarsz menni. Van itt 4 cenote, 2 fedett és 2 félig nyitott, meg a főlátványosság a földalatti folyó és a tó.
Na persze a földalatti folyó nincs benne a 430-as alap beugróban. Ezért elkérnek további 400-at.
Ezt már azért sokkoltuk.
Leparkoltuk a mocit és beléptünk a szépen gondozott páfrányokkal és virágokkal teli parkba. Miután megkaptuk a belépőt, megmutatták merre van az öltözőszekrény, zuhanyzó és kaptunk térképet is. Mi az 1. számú cenotéval kezdtük.

Ebben a barlangi tóban lehet úszni, sznorkelezni vagy kajakozni. A kristálytiszta vízben élmény volt búvárszemüveggel nézelődni. A víz alatt töménytelen cseppkő, halak és hihetetlen színek fogadtak minket. Első látásra nem is látszott, hogy milyen nagy ez a tó, csak miután beúsztál vetted észre, hogy amit korábban falnak hittél mégsem az, hanem van tovább a sötétben. Persze kicsit félelmetes volt, de ha hátranéztél a beszűrődő fény csodás megvilágítást adott a víznek.

Egyszer csak észrevettem egy kerítést. Közelebb úsztam és láttam, hogy van némi rés a falécek között és átkúsztam. A túloldalán a barlangban feltűnt némi hangulatvilágítás- követtem a patakot és biztos voltam benne, hogy ez már a földalatti folyó, a park főattrakciója. Visszamentem Mónihoz és együtt úsztunk vagy épp kúsztunk befelé a föld belsejébe. Mindenfelé cseppkövek és változatos sziklaformák állták utunkat.

Aztán egyszer csak megérkeztünk a tóhoz.

Döbbenet.
Eddig azt hittem, ilyen csak a mesében létezik, de nem.
Beereszkedtünk halkan a vízbe, körbeúsztuk és folytattuk tovább a kalandozást. Végül beértünk egy tekintélyes méretű terembe, aminek a közepén megláttam a létrát. Na, itt már tudtuk, nem kéne felmenni, mert ez a bejárat. Visszaúsztunk a már ismert járaton, át a kerítésen és már kint is voltunk.

Összeszedtük a motyót és a következő cenote felé vettük az irányt.
Ha nem akarsz a kerítésen át belógni, akkor elég az 1. számú cenote melletti lépcsőt megkeresned, ott lemenni és már bent is vagy. A többi cenote sem pite, egyik szebb mint a másik, és ha az ember ráér, az egész nap itt lehet.

Viszont nekünk már kezdett leáldozni a nap és a 24 fokos vizekben kicsit fáztunk, ezért távozni készültünk. Az öltözőszekrényben átkutattam a ruháimat és nem találtam a motor kulcsát.
Ez ciki.
Móni megkérdezte a pénztárnál. Ők kicsit puhatolódzva kérdezték, hogy nézett ki, blablabla.
Aztán persze kiderült, hogy benne hagytam, a biztonsági őr kivette és leadta nekik.
Nagy örömködés és irány Tulum.
Fél óra száguldás után már a majákon jártak a gondolataink.

Folytatásban:

Cenoték és maja romok között a Yucatán-félszigeten