Ománba lépve meglepetten láttam, hogy nincs itt semmiféle
iroda vagy pecsételő hely, de azért találtam két határőrt.
Köszi.
Kicsit arrébb sétáltam és nekiláttam stoppolni, bár már
kicsit késő volt. Pár perc múlva rám sötétedett, de a mögöttem parkoló Lexusban
ücsörgő bácsi felém integetett.
-
Hova mész?
-
Muscatba.
-
Gyere, kiviszlek a városból.
Az úr kitett a semmi közepén levő hipermarketnél. Vettem kaját és váltottam pénzt. Nagyon kemény 100 USD = 38 Riál (kb 650 Ft). A kuvaiti
dinár után a legerősebb pénz a világon, épp ezért a váltópénze a baisa sem 100,
hanem 1000 egység. Váltás után kihasználtam a mosdó adta lehetőségéket, majd lesátoroztam
a sivatagban.
Ománt stoppal terveztem körbejárni és hála az itt élő embereknek sikerült is. A szupermarket
előtt, pillanatokon felvett egy srác, aki nagyon sietett, ezért a tényleges határnál nem tudott megvárni. Ott ahol kilépsz az
emirátusokból és belépsz Ománba nincs határállomás, csak 14 kilométerrel arrébb,
mondván másfelé úgy sem tudsz menni. Percek alatt beütötték a vízumot,
legombolták rólam a 20 riált (13 000 Ft) és már mehettem is.
Na, ez is
megvan, szeretem az ilyen gyors határokat, semmi szőrözés.
A következő sofőröm Khalid volt, aki Londonban tanult és
mérnök. Sokat mesélt az országáról, amíg utaztunk. Az iskola mindenkinek
ingyenes, sőt még ők fizetnek neked havi 90 riált, ha bejársz és levizsgázol.
Az orvosi ellátás és a kórházak ingyenesek, ill. a fekvőbetegeknek a gyógyszer
is. Az autópályákat szintén matrica nélkül lehet használni, adó nincs és a
bolti árak is hasonlóak a hazaiakhoz, viszont ők kicsit többet keresnek. Az
ország teli van indiai, bangladesi és pakisztáni munkásokkal. Az indiaiak
vannak a piramis csúcsán, ők általában kereskedők vagy étterem tulajdonosok, meg
a legtöbb autószerelő műhelyben is ők dolgoznak. A banglák és a pakik végzik a
kulimunkát. Az omániak közül szinte mindenkinek fehér és főként japán vagy
amerikai automataváltós kocsija van. A teherautók és kamionok sofőrjei pedig minden
esetben pakisztániak.
Az omániak kevesen vannak (kb. 2 millió) és szinte
mindenki az államnak dolgozik. Katonák, rendőrök, tűzoltók, tengerészek, tanárok, stb.
Sok munkájuk nincsen, viszont jól keresnek. Az ország nagyon biztonságos, 40
éve nem történt gyilkosság és a legtöbb haláleset oka is a közúti baleset. Nagy
a sivatag, erősek a kocsik és mennek, mint a meszes. Aki az állami olajcégnek
dolgozik, annak két hét meló a sivatagban és két hét fizetett pihenő utána. Az
átlag kereset 1500-2000 euró, de a bevándorlók is megkeresnek 6-700-at.
Na de térjünk vissza az utakra. Khaliddal több mint 100
kilométert utaztam és Sohar előtt tett ki, nem épp a legideálisabb helyen.
Város közepén voltam egy több sávos autópálya szélén és dübörögtek a járművek
ezerrel. A taxisok lépten-nyomon megálltak, végül megelégeltem és az egyikkel 1
riálért elvittem magam Sohar végéig. A taxis droszt mögött kezdtem el
stoppolni, persze ők percenként jöttek hozzám az ajánlataikkal. Az egyik megkérdezte
miért nem megyek velük.
- Mert stoppos vagyok – feleltem.
- Akkor gyere velem, ingyen elviszlek.
Kicsit gyanakodtam és mondtam neki, hogy majd szóljon, ha
indulunk. Pár perc múlva jött két bangladesi és intett, hogy menjek. Még
egyszer rákérdeztem és tényleg ingyen visz Muscat felé. Kiderült, hogy
elektronikát tanul és innen 300 kilométerre lakik. A taxi csak hobbi, illetve
addig is társalog valakivel, amíg hazaér. A két bangla 50 km után kiszállt,
aztán hamarosan pakisztáni bácsi mellett fékeztünk le.
-
Mennyi? – kérdezte.
-
Nem tudom? Mi a megszokott ár?
-
Fél riált szoktam fizetni.
-
Akkor annyi.
Beült és robogtunk tovább.
A srác járt Kanadában és az állam fizette neki is meg a
többieknek is a teljes költséget (repülőjegy, szálloda, programok). És ilyen
sztorit nem csak tőle, hanem több más embertől is hallottam.
Kezd tetszeni ez az Omán.
Dízel kocsikat senki nem használ, mert annyi olajuk van,
hogy a benzin egy árban van a vízzel (70 Ft/liter) és itt a lóerővel sem
tőrödnek, hanem a köbcenti a lényeg (a legnagyobb egy 6,4 literes GMC volt,
amiben ültem).
Közben megérkeztünk a kereszteződéshez ő jobbra megy
Rustaqba én pedig egyenesen Muscatba.
Következőnek Ahmed vett fel, aki képzőművész, agyagból és
műgyantából készít különféle nívós dísztárgyakat. Tíz perc furikázás után
meghívott magához és pár perc türelmet kért, mert indulás előtt szeretne még
imádkozni. A háza 10-15 percre volt és amíg ő imádkozott, addig engem
leültetett a nappaliban, csak annyit kért, hogy vegyek fel hosszú nadrágot.
Hamarosan étellel megrakott tálcával a kezében tért vissza. Ekkor
ismerkedtem meg a Salonával. Ez egy ománi étel, van benne rák, sok zöldség és indiai módra currysan tálalnak rizzsel. Jóllakottan mentünk
vissza az autóba, de ezúttal egy böhöm nagy terepjáróba szálltunk be. A ház
előtt egyébként még négy felső kategóriás luxusautó parkolt. Itt is az a szokás,
hogy több generáció él együtt, óriási házakat építenek és a jólétnek
köszönhetően mindenkinek van kocsija. Itt muszáj is tömegközlekedés jóformán
sehol nincs és a városokban is nagyon szét vannak szórva a házak és kocsi
nélkül igen macerás volna az élet. Muscat felé menet a parti úton mentünk és
Ahmed megmutatta a helyiek egyik felkapott strandját Sawadit.
A kötelező képek után visszaültünk és meg sem álltunk
Muscatig. Ő Qurmba ment, ami a főváros egyik tengerparti negyede és itt tett
ki. A strandon páran kocogtak, fociztak vagy éppen terepjáróikkal vagiztak.
Egy darabig én is itt lépkedtem, aztán kimentem a főútra.
Egy darabig én is itt lépkedtem, aztán kimentem a főútra.
Ránéztem a térképemre, a kemping amit kinéztem magamnak
(csak egy van) pont a város másik végén van. Nem estem kétségbe és korábban
Ománban járt cimboráktól már hallottam, hogy itt a városon belül is lehet
stoppolni. Mivel nincs buszjárat kénytelen is voltam. 5 perc múlva X6-os BMW
fékezett mellettem és a Glasgowban tanult sebész segítségével jutottam el a
kempingbe. Ő eredetileg csak a sarokig vitt volna, de jókat beszélgettünk és
átkocsikázott velem a 15 kilométerre lévő a kempingbe. Útközben feltűnt, hogy szinte
minden épület fehér, ami azért van, mert így teljesen egységes a városkép. A
rendőrség és néhány középület csak ami más színű, de az szándékosan. Aki más
színt szeretne, annak igen sokat kell fizetnie. Érdekes volt, hogy nincs
szinte sehol egy nagyobb központ, hanem az egész város a tengerpart mentén
hosszasan nyúlik el és szinte sehol nem szélesebb 1-2 kilométernél. Ennek az
oka nyilván a földrajzi elhelyezkedés, mivel a város a tenger és a hegyek közé
ékelődött be. A belvárosban több kisebb nagyobb domb is van, tetejükön
őrtornyokkal. Viszont gyalogosan tényleg macerás lett volna idejönni, mert
szinte mindenhol autópályákon haladtunk végig, aztán újra kiértünk a
tengerpartra, átkocsikáztunk az óvároson és hamarosan megérkeztem az Capital Jacht
Clubba, ami egy fizetős strand és 5 riál fejében lehet kempingezni. Az eddigi összes Omániban, közös volt, hogy népviseletben (dishdasha) voltak,
udvariasak, őszinték és méltóságteljesek. Kicsik
nagyok egyaránt hordják, fejükön pedig kis sapka vagy turbán van. Amikor
hivatali ügyeiket intézik, akkor kötelező ezt viselniük és a fejükön homlokukat
eltakaró turbánt kell felvenni. A nők öltözete fekete, de nyilván alatta
mindenféle tarka-barka színű szárit hordanak, amit nyugati szem nem láthat.
Becsekkoltam a kempingbe és örömmel láttam, hogy senki
nincsen rajtam kívül, viszont van áram és zuhanyzó is. Felvertem a sátram és lefekvés előtt hosszasan
hallgattam a hullámok zúgását és végül elaludtam.
Folytatás:
ITT
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése